Beschrijving van Taalniveaus volgens het Europese Referentiekader*

Het afronden van elke niveau wordt ingeschat op ongeveer 35 lesuren. Na het afronden van elk niveau is de leerling in staat:


Beginnersniveau Spaans A1 (Breakthrough)

  • zich in het Spaans te redden middels het gebruik van hele eenvoudige taalconstructies, in simpele situaties, zoals het afgeven van persoonlijke gegevens en het vragen naar een product in een winkel.

  • zeer korte en eenvoudige Spaanse teksten te begrijpen en schrijven, zoals advertenties, formulieren en WhatsApp teksten.

 

Beginnersniveau Spaans A2 (Waystage)

  • zich in het Spaans te redden middels het gebruik van eenvoudige taalconstructies, in alledaagse situaties, zoals in winkels, restaurants en  het openbaar vervoer, middels het gebruik van eenvoudige taalconstructies.

  • korte Spaanse teksten te begrijpen en schrijven, zoals notities en e-mails, middels eenvoudig taalgebruik.

 

Half gevorderden niveau Spaans B1 (Threshold)

  • gesprekken te voeren om praktische problemen op te lossen, inclusief maatregelen treffen, producten retourneren of aanspraak maken, middels het gebruik van een relatief breed scala aan taalkundige constructies.

  • duidelijke, eenvoudige, Spaanse teksten te begrijpen en schrijven over persoonlijke onderwerpen zoals werk, studie of vrije tijd.

  • kritische mening te geven over een bepaald onderwerp.

 

Gevorderden niveau Spaans B2 (Vantage)

  • gesprekken te voeren om complexe problemen op te lossen, zoals het beschrijven van een probleem op het werk of familierelaties, middels het gebruik van een breed scala aan taalkundige constructies.

  • heldere, gedetailleerde en samenhangende teksten te begrijpen en schrijven over verschillende onderwerpen gerelateerd aan zijn/haar eigen kennisveld.

 

Vergevorderden niveau Spaans C1 (Proficiency)

  • de Spaanse taal te gebruiken op een flexibele en effectieve manier ten behoeve van sociale, academische en beroepsmatige doeleinden zonder zich te hoeven beperken in het taalgebruik.

  • heldere, gedetailleerde en goed gestructureerde teksten te begrijpen en schrijven over moeilijke onderwerpen, wel of niet gerelateerd aan zijn/haar eigen kennisveld.

 

*aangepast www.utrecht.cervantes.es